back
05 / 06
bird bird

#374 God, het Kwaad, en de Wetten van de Logica

March 21, 2019
Q

Dr. Craig,

Ik hou van uw werk en alles dat u doet! Ik geloof dat u tegenwoordig één van de hoofdverdedigers van ons geloof bent. Ik ben een zendeling die op het punt staat in Engeland te wonen, en ik bereid me voor op vragen die mij kunnen worden gesteld.

Als oefening vindt ik het leuk mezelf vragen te stellen over mijn geloof waarvan ik denk dat een atheïst of agnost mij ooit deze zal stellen. Soms raak ik de weg kwijt in mijn gedachten, als ik zelf geen bevredigend antwoord vindt. Vandaag breng ik u zo’n gedachte. In uw discussies over het probleem van het kwaad (of leed) beargumenteert u vaak dat een wereld met wezens die vrije wil hebben die ervoor kiezen God te volgen en die het leed negeren niet voor God een “haalbare” wereld is. Ook al lijkt het logisch onmogelijk om een vrij wezen te creëren dat alleen het correcte pad kiest, lijkt het mij dat God zelf logica heeft gecreëerd. Waarom zou hij onder de wetten van logica zitten? Kan God niet alles doen? Voor zover ik begrijp, heeft God alle dingen die bestaan gecreëerd. Hij is de ultieme entiteit. Dus hij kan geen vrij wezen creëren dat hem koste wat kost volgt? Natuurlijk: voor mijn menselijke begrip is dit onmogelijk. Maar met God zijn alle dingen mogelijk. Zou hij geen wereld kunnen hebben gecreëerd waar keuzevrijhueid en ultiem geluk samen bestaan?

Dit is een vraag waarvan ik ‘s nachts wakker lig. God heeft zelf rede en logica gecreëerd. Waarom is hij er onderdanig aan? Mis ik hier iets? Ik hoop dat u de tijd kunt nemen om hierop te antwoorden, op deze vraag die mij op dit moment martelt. Hoe dan ook, bedankt voor alles dat u doet, en ik bid dat u weet dat u voor veel verandering in vele levens heeft gezorgd!

Dylan

Verenigd Koninkrijk

United Kingdom

Dr. Craig

Dr. craig’s response


A

Ik ben er gelukkig over, Dylan, dat je de Heer in het Verenigd Koninkrijk zult dienen. Dat Hij je groots mag gebruiken!

Laat mij ten eerste een misverstand dat uit jouw vraag naar voren komt opklaren. Als we zeggen dat sommige mogelijke werelden voor God niet haalbaar zijn, zeggen we niet dat zulke werelden logisch onmogelijk zijn. Er is geen logische onmogelijkheid verbonden aan een zondeloze wereld waarin men altijd vrijwillig kiest het goede te doen. Het punt is eerder dat zo’n wereld, ook al is deze logisch mogelijk, voor God niet haalbaar kan zijn omdat de nodige contrafeiten om zo’n wereld te realiseren onwaar kunnen zijn.

Stel je een mogelijke wereld voor waarin de apostel Petrus vrijwillig Christus affirmeert in precies dezelfde omstandigheden waarin hij hem had afgewezen. Dat is volkomen logisch mogelijk! Het probleem is dat, als God zou proberen die wereld te realiseren, dingen fout zouden gaan, omdat Petrus, zoals we weten, Christus vrijwillig zou afwijzen als hij in die omstandigheden zou worden geplaatst. Dus zo’n wereld is niet haalbaar voor God. (Als je dit niet begrijpt, is het nodig om meer over goddelijke middenkennis te lezen, e.g., het relevante hoofdstuk in Philosophical Foundations for a Christian Worldview [IVP, 2003].)

Vervolgens beweer je dat God vrijwillig logica heeft gecreëerd en daarom de wetten hiervan overstijgt. Waarom zou je dat nu denken? Zo’n theorie is tenslotte niet de gebruikelijke theorie van Christelijke theologie, maar bevindt zich op het extremistische vlak. De meeste Christelijke theologen denken niet dat God de macht heeft om te doen wat logisch onmogelijk is, of om andere regels van de logica te hebben gecreëerd zodat wat logisch onmogelijk is opeens logisch mogelijk zou zijn. Je schijnt twee stukken rechtvaardiging voor zo’n radicale theorie te geven: (i) God is almachtig, en (ii) God is de maker van alles.

Maar wat (i) betreft is er geen reden om almacht neer te zetten als de capaciteit om te doen wat logisch onmogelijk is (– kijk eens naar mijn Brown Bear en Red Goose-boek “God is All-Powerful” of het relevante deel in Philosophical Foundations!). Logische onmogelijkheden, zoals een ronde circkel maken of een steen die voor God te zwaar is om op te tillen, zijn helemaal geen “dingen” maar gewoon tegenstrijdige combinaties van woorden. Als je bovendien denkt dat God logische onmogelijkheden kan uitvoeren, dan is het probleem van het kwaad meteen van de kaart geveegd, want dan kan God teweegbrengen dat zowel het kwade en Hijzelf bestaan, ook al is dit logisch onmogelijk! Zelfs als het kwaad zou bewijzen dat het logisch onmogelijk is dat God bestaat, kan God teweegbrengen dat Hij bestaat en niet bestaat, dus geen probleem!

Wat betreft (ii) denk ik niet dat de wetten van logica dingen zijn, net zoals ik dit denk bij gaten, woensdagen, of getallen. Dus terwijl God zeker de Maker is van al het bestaande, hoeft er niet te worden gedacht dat Hij de Maker van de wetten van logica is. Ik zou eerder zeggen dat de wetten van logica een beschrijving zijn van het functioneren van God’s denken. De Bijbel zegt, “In het begin was de Logos (woord, rede), en de Logos was met God en de Logos was God” (Johannes 1:1). God is de meest superieure logische denker, en de wetten van logica zijn een reflectie van Zijn denken, net zoals de morele wet een reflectie is van Zijn karakter. Net zoals God de morele wet niet arbitrair verzon, heeft Hij ook niet de wetten van de logica arbitrair verzonnen.

Hetgene dat je nu mist is de derde mogelijkheid tussen de twee uiteinden van je dilemma: de wetten van de logica zijn niet arbitrair door God gewild noch is Hij aan hen onderdanig; ze hebben hun basis in Zijn aard.

- William Lane Craig